Verimlilik ve Büyüme. Şimdi.

737, bugünün rekabetçi pazarında operatörlerin ihtiyaç duyduğu üstün güvenilirlik, yakıt verimliliği ve yüksek değerli geri dönüşler sağlamaktadır. Olağanüstü çok yönlülüğü ve düşük bakım ve işletim maliyetleri iş modeli veya pazardan bağımsız bir rekabet üstünlüğü sağlamaktadır. Kârlı büyümeyi sağlayan bir rekabet üstünlüğü. Tüm bunlar beklentilerin üzerinde bir uçuş deneyimi sağlamak için kendi sınıfına en yeni yolcu kabini tasarımını kazandırmaktadır. Uçmanın daha iyi bir yolu budur.

2007’de iki tip uçak modeli teslim edildi

2007 yılında iki tip Yeni Nesil 737 sertifikalandırıldı ve hizmete alındı.

737-900 ER (Uzatılmış Menzil), Endonezya havayolu Lion Air’dan 30 uçak alarak 18 Temmuz 2005’te piyasaya sürüldü. Uçak, ABD Federal Havacılık Kurulu (FAA) tarafından 20 Nisan 2007’de sertifikalandırıldı ve Endonezya düzenleme ajansı tarafından 26 Nisan’da doğrulandı. Lion Air, ilk 737-900 ER’sini 27 Nisan 2007’de teslim aldı. Sertifikasyon ise Avrupa Havacılık Güvenlik Kurumu tarafından 22 Nisan 2008’de yapıldı.

737-700 ER, ANA (All Nippon Airways) tarafından iki uçak için yapılan sipariş dönüşümüyle 31 Ocak 2006’da piyasaya sürüldü. Boeing Business Jet’ten esinlenen uçak, uzun menzilli ticari uygulamalar için tasarlanmış olup ticari hizmet veren 737 ailesi üyesinin herhangi bir üyesine kıyasla en uzun menzil kabiliyetine sahiptir. FAA sertifikasyonu 1 Şubat 2007’de, kısa süre sonra ise Japonya’daki düzenleme ajansı tarafından doğrulaması yapıldı. ANA, ilk 737-700ER’sini 14 Şubat 2007’de, ikincisini ise 16 Ağustos’ta teslim aldı.

İlk üç Yeni Nesil modeli 1997 - 1998 yılları arasında teslim edildi

Boeing, ilk üç Yeni Nesil modelini bir yıldan az bir sürede sertifikalandırdı ve teslim etti.

737-700, Kasım 1993’te Southwest Airlines’ın 63 uçak sipariş etmesiyle piyasaya sürüldü. 737-700, FAA’dan tip sertifikası almaya 7 Kasım 1997’de hak kazandı ve ardından ilk teslimat Aralık 1997’de yapıldı. Doğrulaması, JAA (Avrupa Müşterek Havacılık Otoriteleri) tarafından 19 Şubat 1998’de yapıldı.

İkinci model olan 737-800, 40’ı aşkın taahhütle 5 Eylül 1994’te piyasaya sürüldü. 737-800, FAA sertifikasyonunu 13 Mart 1998’de, JAA tip doğrulamasını ise 9 Nisan’da aldı. İlk teslimat Alman havayolu Hapag-Lloyd’a 1998 yılının ilkbaharında yapıldı.

Scandinavian Airlines (SAS), 15 Mart 1995’te 35 adet uçak sipariş ederek, üçüncü model olan 737-600’ü ilk sipariş eden havayolu oldu. 737-600, FAA’dan tip sertifikasını 14 Ağustos 1998’de, JAA doğrulamasını ise 4 Eylül’de aldı. 737-600’ün ilk teslimatı 1998’in üçüncü çeyreğinde SAS’a yapıldı.

Boeing, 1997-2003 yılları arasında 737-900’ü sundu. Altı müşteriye 52 uçak teslim edildi. İlk siparişi veren Alaska Airlines, ilk 10 uçağı Mayıs 2001’de teslim aldı. Müşteriler, -900’ün yerine gelen, daha yüksek kapasiteli, daha uzun menzilli 737-900 ER’yi sipariş etmeye 2005 yılında başladı. Bugüne kadar 737-900ER, 10 ülkedeki 17 müşteriden 500’den fazla sipariş aldı.

Kilit nokta müşterilere değer vermek

Kısa-uzun menzilli bir uçak olan 737, havayollarına güvenilirlik, basitlik ve azaltılmış işletim ve bakım maliyetleri sunan ana Boeing felsefesine dayanır. Ayrıca, daha yeni 737 modelleri, günümüzde mevcut olan en ileri seyrüsefer teknolojisini kullanan modern uçuş güvertesini sunuyor. Havayolları uçuş ekiplerine 777’deki gibi modellerde olağan olarak kullanılan en yeni ekran biçimini sunabilir veya daha önceki 737 modellerinde kullanılan veri formatını tercih edebilir.

Çeşitli büyüklüklerde uçaklardan oluşan bir uçak ailesi Yeni Nesil 737 ailesi, 120-220 koltuktan oluşan üç farklı boyuttaki uçaktan oluşmaktadır.

  •  737-700, 149 yolcu taşıma kapasitesine sahip.
  •  737-800, 189 yolcu taşıma kapasitesine sahip.
  •  Son olarak, 737-900ER, iki sınıflı düzende 180 yolcu, tek sınıflı düzende ise 220 yolcu taşıyabilen en uzun 737.

M üşterileri dinlemek

Yeni Nesil 737 modellerinin geliştirilme aşamasına dahil olan havayolu müşterileri çok açık bir mesaj verdi:  Onlar; sadece sıradan teknolojinin sunabildiklerini değil;  basitlik, güvenilirlik ve düşük maliyet olanağı sağlayan ileri teknolojiyi ve aynı zamanda
daha önceki 737’lerdeki uçuş güvertesi özelliklerini istiyorlardı.

Uçağın geliştirilmesinde, havayolu müşterilerinin yanı sıra, Boeing’in baş teknisyenleri ve saha hizmeti temsilcileri yer aldı.

Daha büyük kanat, daha uzun menzil ve daha yüksek hız

737-600/-700/-800/-900ER modelleri; menzil uzatmaya yarayan yakıt kapasitesi ve verimliliğinde artış sağlamaya yardımcı olan yeni ve ileri teknoloji kanat tasarımına sahip. Her bir kanadın genişliği yaklaşık 20 inç (50 cm), kanat uçları arasındaki mesafe ise yaklaşık 18 feet (5,5 m.) artırıldı. Toplam kanat alanı yüzde 25 artarak 1.341 feet kareye (125 m2) yükseldi. Bu da toplamda 6.875 galona (26.020 L.) tekabül eden yüzde 30 daha fazla yakıt verimliliği sağlıyor.

737-700, -800 ve -900ER’de bulunan yeni teknoloji kıvrık kanat uçları performansı daha da artırıyor. 8 feet (2,4 m.) uzunluğundaki kanat ucu uzantıları, menzili, yakıt verimliliğini ve kalkış performansını artırırken karbon emisyonunu, motor bakım maliyetlerini ve gürültüyü azaltıyor.

Yeni Nesil 737 modelleri, önceki 737 modellerine kıyasla 900 deniz miline kadar bir artış sağlayarak yaklaşık 3.000 deniz mili (5.500 km) uçuyor. Bu, 737’nin rota kabiliyetinin tüm dünyaya yayılmasını sağlıyor. Dokuz adet yedek yakıt deposuna sahip olan 737-700ER’nin azami menzili 5.785 deniz mili (10.710 km).

İleri kanat tasarımı, .78 Mach’lık (590 mph) ekonomik uçuş sürati sağlıyor.

Yeni Nesil 737 uçaklarının azami uçuş yüksekliği, 37.000 feet (11,3 km) uçabilen 737-300/-400/-500 modellerine ve 39.000 feet (11,9 km) uçabilen rakip uçaklara kıyasla, 41.000 feet (12,5 km).

İleri motor teknolojisi

Nisan 2009’da Boeing ve CFM, 737 gövdesinde yapılan iyileştirmelerle bir arada yürüyecek olan yeni CFM56-7BE motor geliştirme programını tanıttı. Bu bileşim, yakıt tüketimini yüzde iki oranında azaltıyor.

CFM’nin motor donanımındaki değişiklikler, hava akımını iyileştiriyor ve motor daha düşük sıcaklıkta çalışıyor. Böylelikle yakıt tüketimi yüzde bir oranında azalıyor. Boeing’in uçağa ilişkin yapısal iyileştirmeleri direnci azaltarak yakıt tüketimini yaklaşık yüzde bir oranında azaltıyor. Birleşmiş iyileştirmeler aynı zamanda karbon emisyonunda yüzde ikilik azalmaya denk geliyor.

Yeni motor, motorun itme kuvveti derecesine bağlı olarak, bakım maliyetinde yüzde dörde kadar azalma sağlıyor.

CFM 56-7BE motoru, Boeing’in üretim hattına 2011 yılı ortasında geldi. Boeing, gövdede iyileştirmeler hazır oldukça üretime alacak ve tümü 2013 yılı sonunda hazır olacak.

CFM 2007’de CFM56-7B motoru için bir teknoloji yerleştirme paketini tanıttı. Teknoloji Yerleştirme motorun ömrü boyunca tüketeceği yakıt tüketimini yüzde bir azaltırken kanat üzerinde daha uzun süre ve iyileştirilmiş dayanıklılık sağlayarak bakım maliyetlerini yüzde 12 azaltıyor. Teknoloji Yerleştirme motoru aynı zamanda  azot oksit emisyonlarını yüzde 25 oranında azaltıyor.

CFM, ABD’li General Electric Co. Ve Fransız Snecma tarafından kurulmuş bir ortak girişim. Tüm motorları uluslararası emisyon kısıtlamalarına uygun ve 737’ye etkin şekilde entegre edildiğinde uluslararası gürültü kısıtlamaları ile de uyumlu.

26.400 pound’luk itme gücü ile 1996 yılının sonlarında FAA tarafından sertifikalandırılan orijinal CFM56-7 motorları, aynı zamanda yanan yakıt miktarını azaltıyor ve daha düşük motor bakım maliyeti sunuyor. CFM56-7B, 737-300/-400/-500 modellerine güç sağlayan CFM56-3C motorlarından daha yüksek itme gücüne sahip. Motorun artan itme gücünden faydalanmak için, yeni 737 modellerinin dikey kanadı ve yatay stabilizatörü daha büyük.